Search Engine Optimalisering (SEO)

Een website voor uw product of bedrijf is de eerste start voor een manier van communiceren. Dan moet de site ook vindbaar zijn. Aanmelden bij Google is de eerste stap, daarna zal de website aan enkele richtlijnen moeten voldoen om een goede 'ranking' te krijgen. Deze kunnen we grofweg verdelen in 2 groepen;

1. Technische bouw van de pagina's
2. Gebruik van zoekwoorden.

 

Gebruik van zoekwoorden

Zoekwoorden ofwel 'keywords' zijn de belangrijkste inhoud voor de webpagina. Mede op basis van de belangrijkste zoekwoorden, verwerkt in een pagina, beoordeeld de zoekmachine de 'ranking' ofwel de waarde van de pagina.

Eerst moet worden bepaald wat de 5 belangrijkste woorden van de betreffende pagina zijn. Idealiter worden deze dan overal in verwerkt;

Keywords in titel of titel=tag
De pagina-titel is een van de belangrijkste elementen die zoekmachines beoordelen. Het is dus vanzelfsprekend dat deze plek slim kan worden ingezet voor zoekwoorden combinaties. 

Keywords in content
Alle content van een pagina dienen dezelfde woorden te bevatten. Alle titels (h1 t/m h6), teksten, plaatjes, formulieren, etc. Zoekwoorden dienen te worden benoemd en niet omschreven. In langere teksten kan men varianten van de zoekwoorden gebruiken om zo ook foutieve spelling of varianten op te kunnen vangen. Een goed ingesteld CMS genereerd zelf meestal al goede titels en eventueel ook image-tags ofwel zoekwoorden in afbeeldingen. Typo3 voldoet hieraan.

Keywords in pagina-URL
Een mooie URL die ook toegespitst is op de inhoud help mee in de 'ranking' Een goed CMS, houdt hier rekening mee en hiervoor heeft Typo3 verschillende instellingen.

Keywords in domeinnaam
De mooiste oplossing is om de belangrijkste zoekwoorden ook in de domein te hebben. Dit is natuurlijk niet altijd mogelijk en kan tot een flinke kostenpost leiden, echter vinden zoekmachines dit wel heel erg leuk...! Uw keuze...

Keywords in pagina beschrijving (description)
In de pagina-description plaatst men een korte uitleg van de pagina. Hierin moeten ook dezelfde zoekwoorden worden gebruikt. Een CMS verwerkt de description die men zelf kan beheren.

Keywords in keyword-meta-tag
Hij wordt niet meer als zeer belangrijk geacht, toch blijven wij hem gebruiken en verwerken we de zoekwoorden nog een apart in deze optie. 

 

Technische bouw van web-pagina

Zoekmachines vinden het leuk als een web-pagina makkelijk te 'crowlen' is ofwel doorzoekbaar is. Dit wordt verkregen door opmaak, content en scripting van elkaar te scheiden, waardoor zoekmachines eenvoudig de content kunnen te doorzoeken. 

Daarnaast krijgt de site pluspunten als de pagina is opgedeeld als een pagina van een boek, met een duidelijke titel, inleiding, kopjes en platte tekst. Door ook het menu in een goede opbouw met overzichtelijke links te plaatsen, worden ook de andere pagina's goed gevonden en doorzocht.

Allemaal punten die zoekmachines belangrijk vinden voor een goede positionering.